همدلی بهتر از همزبانی است.
گروه مشاوران علی بن مهزیار
شنبه 29 مهر 1391برچسب:, :: 22:18 ::  نويسنده : نرگس علوی

همدلي  کنید

منظور از همدلی این است که به کسی که دچار مشکلی شده است نشان دهیم که ناراحتی و غصه او را درک می کنیم نه اینکه او را به تحمل این وضعیت یا نادیده گرفتن آن سفارش کنیم . در مثالهای زیر همدلی صحیح از طریق بیان عبارات صحیح را ملاحظه می کنید :
- اگر همسر شما با اتومبیل دچار تصادف شده باشد :
بیان غلط : ‹ حقت بود چند بار بهت گفتم تند نرو › یا ‹ بی خیال فدای سرت ›
بیان صحیح : ‹ احساست را درک می کنم خسارت به ماشین و ترس هنگام تصادف تو را حسابی آزرده است ›
- در هنگام شکست شغلی و از دست دادن کار :
بیان غلط : ‹ سر انجام آدم تنبل و نامنظم همینه › یا ‹ تو باید در کارت جدی تر باشی ›
بیان صحیح : ‹ نگران نباش ، قناعت می کنیم تا دوباره شغلی دست و پاکنی ، .. . . ›
یا در مثال های ساده تر :
- وقتی که غذای همسرتان سر اجاق می سوزد :
بیان غلط : ‹ هنوز از عهده تهیه یک غذای ساده برنمی آیی › یا ‹ موقع غذا پختن حواست را جمع کن ›
بیان صحیح : ‹ اشکالی نداره می تونیم حاضری بخوریم ›
کنایه زدن در این جور مواقع جز اینکه کوره عصبانیت همسرتان را داغ تر کند سودی ندارد از طرفی موقعیت نامناسب نیز باعث می شود که او از نصیحت های شما حالش بهم بخورد .
- اگر همسرتان در اثر کار روزانه خسته است :
بیان غلط : ‹ تو نباید اینقدر خودت را خسته می کردی ›
بیان صحیح : ‹ سخت کوشی تو را ستایش می کنم ، بهتر است استراحت کنی ›
- سردرد همسر :
بیان غلط : ‹ کافیه یک قرص مسکن بخوری ›
بیان صحیح : ‹ درک می کنم که چه می کشی الان برات قرص می یارم ›

شرایط ناگوار زندگی مثل بیماری بزرگترها و فرزندان ، بدهکاری ، اجاره نشینی و … باید شما را به یکدیگر نزدیکتر کند نه اینکه باعث کدورت و ایجاد فاصله بین شما شود .
نشان دهیم که ناراحتی و غصه او را درک می کنیم نه اینکه او را به تحمل این وضعیت یا نادیده گرفتن آن سفارش کنیم.
گفتگو کنید

بارها شنیده ام که مردی از ساکت بودن خانمش در منزل شاکی است اگر چه می توان کم حرفی او را ستایش کرد. ولی موارد بسیاری وجود دارد که می توان درباره اش سخن گفت مثل اخبار کشور ، تصمیم برای مسافرت ، قیمت کالاهایی که در روز خریداری شده ، وضع تحصیلی فرزندان ، علاقمندیها ، نگرانی ها ، آرزوها و …
 
از طرفی خانم ها نیز به کرات از این بابت شکایت می کنند که وقتی شوهرشان از سرکار برمی گردد اول سراغ غذا را می گیرد و پس از آن به خواندن روزنامه یا تماشای مسابقات فوتبال ، سریال ها یا اخبار می پردازد بدون اینکه با ما سرگرم گفتگو شود .
 
جالب این است که اغلب این آقایان با رضایت خاطر می گویند . همه اسباب آسایش افراد خانواده را تهیه می کنم و چیزی کم آنها نگذاشته ام ، غافل از اینکه زندگی فقط خوراک و پوشاک نیست باید به محبت و صمیمیت بیشتر از پیش پرداخت . مرد خانه می تواند از اتفاقاتی که سر کار برایش افتاده است ،‌ سر و کله زدن با ارباب رجوع ، تصمیمات آینده شغلی یا تحصیلی ، مشکلاتی که برای همکارانش پیش آمده است و … برای خانواده تعریف کند .
 
گفتگو سبب افزایش دلگرمی افراد خانواده ، اجتماعی شدن کودکان و شناخت بیشتر اعضاء از یکدیگر می گردد . سکوت نشانه یا هشدار نارضایتی ، القاء بی توجهی و درگیری بیش از حد به امورات خارج منزل است که سبب دوری همسران می گردد و نتیجه ای جز مشاجره و اخم در پی نخواهد داشت ، بدنبال اوقات شاد خود و خانواده باشید .
 
گفته می شود زنان حرف زدن را بخاطر خود حرف زدن دوست دارند در صورتیکه مردان به خاطر رسیدن به هدفی حرف می زنند. لذا هدف مردان می تواند آرامش و دوستی خود و همسرشان باشد .
اگر به کسی ارزش دهید سعی می کند خودش را در حد انتظار شما نگه دارد .
مقایسه نکنید

اجازه دهیم هر کسی خودش باشد تا بتواند خلاقیت ها و استعدادهایش را به نمایش بگذارد ، هر کدام از انسانها در زمینه ای خاص استعداد دارند و توانایی های ویژه ای از خود نشان می دهند . همسر شما زمانی بیشترین انرژی و محبت را نثار شما می کند که خودش باشد نه نسخه دوم فرد دیگری . نقاط قوت او را ببینید و تمجید کنید تا نقاط ضعفش برطرف گردد ، دوباره یادآوری می کنم که اگر به کسی ارزش دهید سعی می کند خودش را در حد انتظار شما نگه دارد .
 

هدیه بدهید

برای هدیه دادن دنبال بهانه باشید . خانم ها به گل ، لباس ،‌ جواهرات و عطر علاقمندند . آقایان هم اگر چه سلیقه های متفاوتی دارند ولی از لباس و عطر خوششان می آید . اگر کسی بخصوص همسرتان برای شما هدیه آورده است اصلاً قیمت آن را نپرسید ، فقط از هدیه دهنده تشکر کنید . حتی اگر آن را دوست ندارید بخاطر همسرتان از آن استفاده کنید والا هدیه دادن تکرار نمی شود .
 
بخصوص برای سالگرد ازدواج ، روز تولد ، روز مادر ، روز پدر ، زایمان همسر ،‌ عید نوروز و اعیاد اسلامی حتماً به شریک زندگی خود هدیه بدهید . همچنین وقتی که از مسافرتی هر چند کوتاه و هر چند نزدیک برمی گردید سوغات فراموش نشود . در هدیه دادن شأن خودتان و شأن همسرتان را درنظر داشته باشید ،‌ چیزی هدیه بدهید که همسرتان شگفت زده شود ، گاهی امساک شما در خریدن مایحتاج خودتان یا هدیه برای همسرتان به دلیل ناتوانی مالی نیست بلکه شاید شأن خود یا همسرتان را هم سنگ آن شیء گران قیمت نمی دانید . توصیه می کنم کمی در این مورد تأمل کنید . 
 

 

همدلی از همزبانی خوش تر است



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

. خداوندا ... خداوندا تو میدانی که من دلواپس فردای خود هستم مبادا گم کنم راه قشنگ آرزوها را مبادا گم کنم اهداف زیبا را مبادا جا بمانم از قطار موهبتهایت مرا تنها تو نگذاری که من تنهاترین تنهام؛ انسانم خدا گوید : تو ای زیباتر از خورشید زیبایم تو ای والاترین مهمان دنیایم تو ای انســــان ! بدان همواره آغوش من باز است شروع كن ... یك قدم با تو تمام گامهای مانده اش با من ...
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گروه مشاوران علی بن مهزیار و آدرس mahzayar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 2
بازدید کل : 6144
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


*******************************

******************************

<-PollName->

<-PollItems->